Ad Code

Responsive Advertisement

Jenis-jenis Penilaian dan Ujian dalam Pendidikan Khas

 

Disebabkan kekurangan perundangan dan kawalan ke atas prosedur pendidikan khas, banyak peruntukan akan memberitahu bakal pelanggan bahawa mereka mesti menjalankan penilaian. Ini menjadikan kebanyakan mereka terdengar sah dan profesional.


Sebenarnya, kebanyakan mereka hanya melakukan apa yang kita panggil di lapangan sebagai penilaian "pemerhatian". Ada yang akan memberikan mainan kanak-kanak untuk bermain, yang lain hanya akan bercakap dengan ibu bapa untuk mendapatkan beberapa tanda dan gejala yang ibu bapa perhatikan sendiri. Yang lain diketahui menjalankan ujian berasaskan komputer yang tidak mengambil kira orang dan personaliti yang diuji. Laporan yang dijana komputer generik disediakan dengan sedikit atau tiada tafsiran manusia. Komputer yang telah diprogramkan dijangka dapat mentafsir keputusan. Terdapat banyak kelemahan dan masalah dengan jenis penilaian ini.

Jenis penilaian pemerhatian yang lain termasuk penilaian di mana, penilai hanya menguji pengetahuan semasa kanak-kanak dalam bunyi huruf dan nama. Sebagai ibu bapa, anda boleh melakukannya sendiri, bukan?

Penilaian berasaskan kognitif sebaliknya, adalah menyeluruh, dan bertujuan untuk menjawab soalan, "mengapa pelajar ini tidak belajar seperti yang kita harapkan?" Dengan jenis penilaian ini, keputusan yang diperolehi bukanlah dijana komputer tetapi kemahiran dan pengetahuan kumulatif profesional diperlukan untuk mentafsir keputusan dengan tepat, supaya protokol intervensi yang berkesan dapat dilaksanakan.

Kos penilaian pemerhatian sudah tentu lebih rendah dan boleh dilakukan dalam satu sesi. Kos penilaian berasaskan kognitif yang mendalam adalah lebih tinggi kerana seseorang itu mesti terlebih dahulu dilatih untuk mentadbir dan mentafsir ujian. Kedua, profesional ini juga, perlu membeli kit ujian mahal ini yang biasanya perlu dinaik taraf setiap dua tahun. Pembangunan profesional yang berterusan adalah perlu untuk mendapatkan lesen untuk mentadbir dan mentafsir keputusan ujian.

Ramai ibu bapa tertangguh dengan kos dan memutuskan untuk menyediakan tuisyen tambahan dengan harapan guru tuisyen dapat melakukan keajaiban. Ini tidak akan berlaku. Merawat gejala permukaan tidak menangani defisit kognitif yang mendasari yang dikaitkan dengan kebanyakan gangguan berasaskan bahasa tertentu seperti disleksia, diskalkulia dan disgrafia. Sebaliknya, anda menetapkan pelajar untuk kegagalan akademik jangka panjang. Ini tidak adil kepada pelajar yang akan terus bergelut dengan pembelajaran dan dari masa ke masa mengembangkan harga diri yang lemah, memikirkan bahawa ada sesuatu yang tidak kena dengan mereka atau lebih teruk lagi bahawa mereka hanya "bodoh".

Walaupun hanya segelintir daripada kita yang dilatih untuk menjalankan dan menjalankan penilaian ini, sehingga kerajaan menyediakan sistem yang betul, tidak banyak yang akan berubah dan ibu bapa yang mampu perlu menanggung kos untuk menilai secara persendirian dan mendapatkan campur tangan. .

Post a Comment

0 Comments

Close Menu