Ad Code

Responsive Advertisement

Anak yang kuat semangat vs ibu bapa yang kuat semangat

 



Saya ingin menangani isu tingkah laku dengan anak-anak yang kuat semangat yang mempunyai ibu bapa yang kuat semangat. Kanak-kanak yang kuat semangat boleh memberikan cabaran yang unik, terutamanya apabila mereka mempunyai ibu bapa yang mempunyai perangai yang sama. Walau bagaimanapun, dengan pendekatan dan teknik yang betul, kedua-dua ibu bapa dan anak-anak boleh mempunyai komunikasi yang berjaya dan mewujudkan hubungan yang positif.


Berikut ialah lima teknik berguna yang boleh digunakan oleh kanak-kanak yang kuat semangat dan ibu bapa yang kuat semangat untuk meningkatkan komunikasi mereka:


Galakkan mendengar secara aktif

Salah satu aspek terpenting dalam komunikasi yang berjaya ialah mendengar secara aktif. Ini melibatkan memberi perhatian kepada apa yang orang lain katakan dan berusaha untuk memahami perspektif mereka. Kanak-kanak dan ibu bapa yang kuat semangat boleh mendapat manfaat daripada bergilir-gilir untuk mendengar satu sama lain, tanpa mengganggu atau bersikap defensif. Percayalah, apabila saya telah melaksanakan teknik ini bersama keluarga, ibu bapalah yang cenderung lebih susah daripada anak-anak. Anak-anak sentiasa bersaing dengan gajet ibu bapa untuk masa mereka.



Amalkan empati 

Empati ialah keupayaan untuk memahami dan berkongsi perasaan orang lain. Kedua-dua ibu bapa dan anak-anak boleh mendapat manfaat daripada usaha untuk meletakkan diri mereka dalam kedudukan orang lain dan memahami perspektif mereka. Ini boleh membantu mengurangkan konflik dan menggalakkan komunikasi yang lebih baik. Tiada siapa yang suka sentiasa diberitahu apa yang perlu dilakukan. Kanak-kanak juga manusia, dan kadang-kadang, mereka juga, boleh mengalami "hari yang buruk". Dengan mengesahkan perasaan mereka dan memberitahu mereka bahawa anda memahami perasaan mereka, remaja atau anak anda akan mula berasa difahami, selamat apabila mengetahui bahawa anda akan sentiasa berada di sana untuk mereka hubungi!


Tetapkan sempadan dan jangkaan yang jelas

Kebanyakan disiplin dan tingkah laku yang buruk dalam rumah biasanya mempunyai punca utama dalam kekurangan sempadan dan jangkaan yang jelas oleh ibu bapa. Kita semua memerlukan peraturan untuk memahami apa yang diperlukan daripada kita dan untuk kita berfungsi dengan berkesan dalam masyarakat! Ini lebih merupakan satu keperluan apabila berurusan dengan anak-anak yang kuat semangat dan ibu bapa mereka yang kuat semangat kedua-duanya memerlukan sempadan dan jangkaan yang jelas untuk berasa selamat dan memahami apa yang diharapkan daripada mereka. 


Ibu bapa boleh membantu dengan menetapkan peraturan yang jelas dan konsisten, manakala anak-anak boleh mendapat manfaat daripada memahami perkara yang boleh dan tidak boleh mereka lakukan. Bersikap munasabah dan bersesuaian dengan umur apabila menetapkan sempadan dan peraturan ini. Fahami bahawa anda tidak boleh melayan remaja seperti kanak-kanak. Berurusan dengan remaja memerlukan penggunaan menyatakan peraturan dan daripada membenarkannya kepada mereka. Remaja adalah dewasa mini. Mereka sering mencabar untuk ditangani kerana mereka meneroka keperibadian mereka sendiri dan cuba memikirkan identiti peribadi mereka.



Gunakan peneguhan positif

Peneguhan positif ialah alat yang berkuasa untuk menggalakkan tingkah laku positif. Ibu bapa boleh menggunakan peneguhan positif untuk memberi ganjaran kepada anak-anak mereka apabila mereka menunjukkan tingkah laku yang diingini, manakala anak-anak boleh menggunakannya untuk mengukuhkan tingkah laku positif mereka sendiri dan membina harga diri. Ini adalah satu lagi teknik yang kurang dilaksanakan oleh kebanyakan ibu bapa. Mereka melakukannya dengan peneguhan positif! 


Sebagai contoh, peneguhan positif untuk tidak menggunakan bahasa jahat boleh berbunyi seperti ini:

remaja

 "Saya gembira anda memilih (perkataan) ini hari ini. Ia adalah keputusan yang baik." Ia tidak semestinya berkisar pada ganjaran fizikal.

anak

" Mummy rasa (nama anak) layak mendapat bintang di papan bintang kerana memilih perkataan "bagus" hari ini semasa makan tengah hari."



Amalkan komunikasi terbuka dan jujur

Komunikasi terbuka dan jujur ​​adalah kunci untuk mewujudkan hubungan positif antara anak-anak yang kuat semangat dan ibu bapa mereka. Ibu bapa boleh menggalakkan ini dengan bersikap telus tentang pemikiran dan perasaan mereka sendiri, dan anak-anak boleh melakukan perkara yang sama. Kedua-duanya boleh mendapat manfaat daripada meluangkan masa untuk meluahkan fikiran dan perasaan mereka dengan cara yang tenang dan hormat. 


Teknik ini tidak pernah mudah untuk dilaksanakan. Ibu bapa biasanya terbiasa dengan perintah menyalak - "berhenti menjerit," " letakkan pakaian anda di dalam dobi," "matikan komputer," dsb. dsb.


 Sebaliknya, cuba yang berikut: " Sayang sekali pakaian atau mainan tidak disimpan kerana, saya fikir, selepas makan malam, kami suka bermain permainan (permainan papan atau kad)." "Jika anda mengikut peraturan tanpa diberitahu sepanjang minggu ini, saya rasa kita boleh pergi ke (taman/muzium atau tarikh bermain) hujung minggu ini." Beri mereka insentif untuk melakukan apa yang anda harapkan. Tetapi muslihatnya, sentiasa konsisten!


Kesimpulannya, anak-anak yang kuat semangat dan ibu bapa yang kuat semangat boleh mendapat manfaat yang besar daripada teknik komunikasi yang berkesan. Dengan mengamalkan pendengaran aktif, empati, menetapkan sempadan dan jangkaan yang jelas, menggunakan peneguhan positif, dan mempunyai komunikasi yang terbuka dan jujur, kedua-dua ibu bapa dan anak-anak boleh bekerjasama untuk mewujudkan hubungan yang positif dan hormat-menghormati. Adalah penting untuk diingat bahawa setiap individu adalah unik, dan apa yang berkesan untuk seseorang mungkin tidak berkesan untuk orang lain. Oleh itu, adalah penting untuk bersabar, fleksibel, dan bersedia untuk membuat perubahan untuk meningkatkan komunikasi.

Post a Comment

0 Comments

Close Menu