Ad Code

Responsive Advertisement

Kemahiran belajar

 



  Terdapat perbezaan yang besar antara guru dalam sukatan pelajaran menengah (pakar kandungan) dan pakar kemahiran belajar untuk pelajar menengah. Saya seorang pakar kemahiran belajar dan saya ingin memberikan anda 5 kaedah asas pengajian, mewajarkan dan memberikan contoh tentang cara ia boleh dicapai. Anda boleh melakukan ini, sebagai ibu bapa, jika anda mempunyai pengetahuan tentang selok-belok pengajaran. Sebahagian daripada kami adalah guru yang bidang kepakarannya berkongsi kandungan sukatan pelajaran. Orang lain daripada kami yang mempunyai latihan lanjutan, mempunyai pengetahuan bekerja dengan kemahiran belajar dan menulis yang berkesan.


Pembacaan aktif - Ini melibatkan melibatkan diri secara aktif dengan bahan yang sedang dikaji dengan menggaris, menganotasi dan meringkaskan perkara utama. Ini membantu pelajar mengekalkan maklumat dan lebih memahami bahan tersebut. Sebagai contoh, seorang pelajar boleh mencatat nota dan meringkaskan bahagian penting dalam buku teks mereka untuk membantu mereka lebih memahami bahan tersebut.


Kad Imbas - Ini adalah cara yang berkesan untuk pelajar menghafal maklumat, terutamanya untuk subjek seperti perbendaharaan kata atau formula. Sebagai contoh, seorang pelajar boleh mencipta kad imbasan dengan perkataan perbendaharaan kata di satu bahagian dan definisi di sebelah yang lain untuk membantu mereka menghafal perkataan tersebut.


Latihan dalam kemahiran penyelesaian masalah - Latihan penyelesaian masalah membantu pelajar mengukuhkan pemahaman mereka tentang isi kandungan subjek dan mengenal pasti mana-mana bidang yang mungkin perlu mereka fokuskan. Sebagai contoh, seorang pelajar matematik boleh berlatih menyelesaikan masalah daripada buku teks atau kerja rumah mereka untuk menjadi lebih yakin dalam kemahiran matematik mereka.


Kajian kumpulan - Ini adalah cara yang bagus untuk pelajar bekerjasama, berkongsi idea dan belajar daripada satu sama lain. Sebagai contoh, sekumpulan pelajar boleh belajar bersama-sama untuk ujian yang akan datang dan bersoal jawab antara satu sama lain mengenai bahan tersebut.


Rehat tetap - Mengambil rehat tetap membantu pelajar mengelakkan keletihan dan kekal fokus semasa sesi pembelajaran. Sebagai contoh, seorang pelajar boleh belajar selama 50 minit dan kemudian berehat selama 10 minit untuk mengosongkan fikiran sebelum kembali belajar.                                                                                   



Kaedah ini boleh disesuaikan untuk memenuhi keperluan individu setiap pelajar dan boleh digunakan dalam kombinasi antara satu sama lain untuk hasil yang lebih hebat. Galakkan anak anda mencari perkara yang paling sesuai untuk mereka dan jadikan belajar sebagai sebahagian daripada rutin mereka.



Jika pelajar menengah menyasarkan untuk mendapat A, mereka boleh mengikuti petua tambahan ini untuk memaksimumkan usaha belajar mereka:


Buat jadual belajar - Ini membantu pelajar berada di landasan yang betul dan memastikan mereka memperuntukkan masa yang mencukupi untuk setiap mata pelajaran. Sebagai contoh, pelajar boleh membuat jadual belajar mingguan yang merangkumi blok masa khusus untuk setiap mata pelajaran mereka.


Gunakan peperiksaan dan kertas yang lepas - Menyemak peperiksaan dan kertas yang lepas boleh memberikan gambaran tentang jenis soalan yang mungkin ada pada peperiksaan akan datang. Sebagai contoh, pelajar sejarah boleh menggunakan peperiksaan terdahulu untuk memahami topik yang difokuskan oleh guru mereka dan jenis soalan yang mereka kemukakan.


Dapatkan bantuan daripada guru atau tutor - Guru dan tutor yang pakar dalam bidang kemahiran belajar bukan sahaja kandungan, akan dapat melatih pelajar tentang teknik menulis peperiksaan. Semua peperiksaan mempunyai kriteria penggredan khusus yang memerlukan gaya penulisan yang berbeza. Tutor pakar ialah orang yang tahu tentang gaya ini dan boleh mengajarnya secara eksplisit kepada pelajar mereka.


Post a Comment

0 Comments

Close Menu