Ad Code

Responsive Advertisement

Kesihatan Mental - Harga Diri dan Keyakinan

 

Ramai pelajar yang menghadapi masalah menghadapi cabaran yang melangkaui alam akademik formal. Mereka mendapati diri mereka lemah semangat dengan maklum balas negatif berterusan yang diperoleh daripada guru, ibu bapa dan juga daripada rakan sebaya. Pelajar yang menghadapi kesukaran sering diasingkan oleh rakan sebaya mereka kerana berbeza. Ini boleh menyayat hati. Apa yang pelajar muda dan remaja tahu tentang diseksa secara mental hanya kerana mereka berbeza? 


Saya merasakan bahawa ini adalah satu arena yang kebanyakan guru dan ibu bapa berasa sangat tidak selesa untuk dibincangkan. Pelajar ini tidak mempunyai cara untuk meluahkan perasaan mereka. Mereka takut akan ejekan guru lagi. Mereka takut mengecewakan ibu bapa mereka.


Berapa ramai di antara kita para pendidik dan ibu bapa yang telah melihat tanda-tanda tersebut tetapi gagal menanganinya dengan cara yang sewajarnya? Kesihatan mental adalah bidang yang kebanyakan orang Asia masih berasa tidak selesa kerana stigma yang melekat padanya dalam budaya kita - tanggapan palsu tentang kurang sempurna.


 Kita mesti mengatasi perasaan ini dan memikirkan kebaikan yang lebih besar untuk anak-anak kita. Kita mesti memaksa diri kita untuk memeriksa persepsi kita sendiri terhadap isu kesihatan mental dan mula mengambil tindakan positif dalam menanganinya. Kita semua pernah merasa rendah diri dan harga diri kita tercabar dan keyakinan diri berkurangan pada satu ketika atau yang lain dalam kehidupan kita sendiri. Kita mesti berusaha untuk menangani isu-isu ini dengan cara yang mesra dan penuh empati(empathy).

Post a Comment

0 Comments

Close Menu