Ad Code

Responsive Advertisement

Kepentingan Sokongan Pembelajaran Pendidikan Khas


Sesetengah pelajar yang menghadapi masalah pembelajaran ringan mungkin boleh kekal dalam sistem sekolah arus perdana. Perbezaan pembelajaran mereka tidak begitu hebat dan mereka hanya memerlukan sedikit sokongan pembelajaran - sama ada sesi tarik diri dalam hari persekolahan atau selepas waktu kerja. Namun begitu, sokongan pembelajaran adalah perlu dan penting untuk mereka maju dan lulus peperiksaan.


Selalunya, ibu bapa tersalah anggap sokongan pembelajaran sebagai tuisyen tambahan. Terdapat perbezaan besar kedua-duanya. Sokongan pembelajaran menggunakan strategi dan menumpukan pada mengajar pelajar bagaimana untuk menghadapi sebahagian besar maklumat. Ia adalah pembinaan kemahiran asas untuk menjadi pelajar yang berkesan. Tuisyen pula ialah pengajaran tambahan atau pengulangan apa yang diajar di sekolah. Tutor hanya mengajar semula bahan daripada sukatan pelajaran sedia ada dengan harapan pengajaran semula dapat meningkatkan kefahaman. Tuisyen tertumpu kepada kandungan sukatan pelajaran . Sokongan pembelajaran sebaliknya, memberi tumpuan kepada pelajar dan keupayaan khusus mereka untuk menyerap kandungan sukatan pelajaran.


Seorang tutor biasa atau guru tuisyen tidak dilengkapi untuk menyediakan sokongan pembelajaran kepada pelajar dengan keperluan pendidikan khas atau keperluan pembelajaran tambahan. Seorang tutor atau guru arus perdana, melatih penyampaian kandungan sukatan pelajaran tetap - contohnya Sejarah Menengah atau Geografi. Mereka tidak dilatih untuk memahami proses kognitif setiap pelajar sebagai individu dan kecekapannya. Guru sokongan pembelajaran dilatih untuk memahami proses kognitif yang terlibat dalam pembelajaran dan mengenal pasti kawasan masalah dan menyediakan strategi untuk mengatasi masalah tersebut.


Jadi, walaupun anak anda mungkin berada dalam arus perdana, selagi mereka telah didiagnosis dengan masalah pembelajaran, mereka akan menghadapi masalah dengan pembelajaran di sekolah, dan oleh itu, memerlukan sokongan pembelajaran. Saya bertemu dengan seorang ejen hartanah beberapa minggu lalu, yang apabila membaca kad perniagaan saya, berkata, "anak perempuan saya disleksia. Tetapi dia normal sekarang. Dia hanya memerlukan tuisyen dalam bahasa Inggeris"! Bagi saya, itu tidak masuk akal sama sekali! Jika anda disleksia, dan kemudian anda disleksia. Anda tidak mungkin mengalami masalah disleksia. Tiada ubat untuk disleksia atau sebarang masalah pembelajaran khusus yang lain. Terdapat ubat untuk patah kaki dan selesema tetapi pastinya bukan untuk masalah pembelajaran. Penyelidikan telah membuktikan bahawa program yang menekankan senaman atau latihan proses otak seperti BrainGym, Fast ForWord, CogMed dan Arrowsmith misalnya,


DAN, tiada apa yang tidak normal tentang disleksia atau dispraksia atau hiperleksia atau mengalami diskalkulia atau disgrafia, yang ibu bapa rasa perlu untuk mengatakan bahawa anak mereka normal sekarang! Jika ibu bapa mempunyai keperluan ini, maka ini sudah layak sebagai diskriminasi! So ada yang belajar lain sikit...so what?? Ia seperti cuba membandingkan kereta transmisi manual dengan kereta automatik. Mana yang lebih baik? TIDAK ADA!! Masing-masing mempunyai set merit dan batasannya sendiri jadi berhenti bersikap terlalu menghakimi dan mengkritik anak-anak anda dan berikan mereka sokongan pembelajaran yang mereka perlukan.

Post a Comment

0 Comments

Close Menu