Ad Code

Responsive Advertisement

Mempromosikan Jati Diri Sihat dalam Remaja

 

 Pembangunan konsep kendiri yang positif adalah penting untuk pertumbuhan yang sihat. Kanak-kanak yang mempunyai konsep kendiri yang positif cenderung untuk lebih yakin, lebih baik dalam pendidikan, berdikari dengan baik, dan lebih cenderung untuk menerima cabaran dan pengalaman baharu. Pembentukan konsep kendiri yang positif bermula pada fasa kanak-kanak kecil, apabila kanak-kanak menunjukkan kemandirian dan bertambah yakin dengan keupayaan mereka.


 Pertumbuhan konsep kendiri meningkat di sekolah rendah, apabila kanak-kanak mula membandingkan diri mereka dengan orang lain. Apabila pengalaman ini positif, kanak-kanak merasakan pencapaian dan bermotivasi untuk bekerja lebih keras dan mencapai lebih banyak lagi. Adalah penting pada peringkat ini bahawa ibu bapa mendedahkan anak-anak kepada sebanyak mungkin pengalaman dan situasi yang berbeza dan menyediakan persekitaran selesa yang stabil untuk anak-anak mereka. Memberi maklum balas positif dan bercakap tentang perkara yang menyakitkan atau menyebabkan kesedihan adalah sangat penting. Ibu bapa perlu hadir dan sedar apa yang berlaku dalam kehidupan anak-anak mereka pada setiap masa.


Apabila kanak-kanak mencapai usia remaja, identiti mereka telah pun tercipta. Pada tahun-tahun remaja, ia diperhalusi dan diperkukuh. Sekali lagi kehadiran ibu bapa dan menjadi ibu bapa yang aktif adalah penting untuk proses ini berjaya. Ini kerana remaja menghayati mesej ini - baik secara lisan dan bukan lisan (isyarat) daripada maklum balas ibu bapa. Jika hubungan yang baik antara ibu bapa dan remaja tidak diwujudkan, maka remaja bergantung kepada rakan sebaya mereka untuk mendapatkan maklum balas. Kita semua tahu bagaimana ia boleh berlaku.Memandangkan wabak itu, ramai ibu bapa telah menyatakan bagaimana remaja mereka telah menghabiskan masa yang tidak berkesudahan dalam talian, bermain atau berbual dengan rakan dan telah menarik diri daripada berkomunikasi dengan ibu bapa. Ini adalah jalan dua hala. Ibu bapa, semasa wabak ini telah memakan diri sendiri juga.


Semua ini mesti berubah. Lebih daripada sebelumnya, makan malam keluarga, malam permainan keluarga, kumpulan Whatsapp keluarga telah menjadi penting untuk mengekalkan dan memupuk ikatan kekeluargaan yang lebih lama. Tidak cukup untuk pergi menonton wayang bersama. Komunikasi dan interaksi fizikal amat diperlukan. Sebagai soalan, tetapi jangan mengungkit. Kongsi pengalaman harian anda, minta pendapat daripada anak remaja anda dan kadangkala, mereka akan mengejutkan anda dengan penyelesaian yang anda tidak akan dianggap sebagai "dewasa"! gugued


Tahun-tahun awal remaja sememangnya dilanda perebutan kuasa antara remaja dan ibu bapa tetapi faham bahawa mereka adalah "orang dewasa mini" yang menguji identiti diri mereka. Jangan melihatnya sebagai sesuatu yang negatif, hanya kerana anda mengalami hari yang buruk atau letih. Bercakap dengan mereka, cara anda mahu pasangan atau bos anda bercakap dengan anda... cuma perlu diingat, "orang dewasa kecil" mereka tidak matang seperti anda! 


Tetapkan sempadan yang jelas tentang apa yang boleh diterima dan apa yang tidak. Berhenti melanggar peraturan hanya kerana anda letih dan letih. Selaras. Apabila peraturan konsisten dan jelas, kehidupan menjadi lebih mudah di semua hujung. Satu lagi kesilapan yang dilakukan oleh orang dewasa apabila bercakap dengan remaja, ialah melalui laluan "anda membuat saya sedih/marah/marah". Mereka tidak peduli dan kadangkala ia adalah tujuan untuk mendapatkan kulit anda - walaupun ia hanya untuk perhatian! Sebaliknya katakan sesuatu seperti, " terangkan kepada saya mengapa anda memutuskan untuk melakukan /bertindak dengan cara ini. Saya pasti anda mempunyai alasan yang sah dan saya ingin mendengarnya." Kemudian, terima apa yang diperkatakan.Jangan melompat ke atas dan ke bawah tentang apa yang betul dan apa yang tidak -- mereka TAHU!! Sekarang, cuba bertenang dan neutral, dan tanya mereka soalan. " Adakah itu membawa anda kegembiraan atau kepuasan?Adakah anda fikir mungkin ada cara lain untuk menangani/mengendalikan/melakukan ini?" DENGAR. Tunggu jawapannya. TERIMA., untuk bergerak ke hadapan, katakan sesuatu seperti, "Mungkin anda boleh mempertimbangkan perkara ini apabila anda berada dalam situasi yang sama, supaya hasilnya lebih baik untuk anda dan saya." "Apa pendapat anda?" TUNGGU respon. TERIMA. MOVE on. Katakan " Saya sedang berfikir untuk menonton xyz, peduli untuk menyertai saya?" atau " Saya rasa seperti snek, mahukan?" "Saya tertanya-tanya, adakah apa-apa yang anda dan saya boleh lakukan bersama untuk keseronokan? Sudah agak lama... atau mungkin, anda boleh ajar saya bermain salah satu permainan anda?" MEMBEBASKAN situasi dengan cara yang positif,untuk bergerak ke hadapan, katakan sesuatu seperti itu, "Mungkin anda boleh mempertimbangkan perkara ini pada masa yang sama anda berada dalam situasi yang sama, supaya hasilnya lebih baik untuk anda dan saya." " Apa pendapat kamu?" TUNGGU jawapan. TERIMA. Teruskan. Katakan "Saya terfikir untuk menonton xyz, berminat untuk menyertai saya?" atau "Saya rasa seperti snek, mahukan?" "Saya tertanya-tanya, adakah apa-apa yang anda dan saya boleh lakukan bersama-sama untuk berseronok? Sudah lama... atau mungkin, anda boleh mengajar saya bermain salah satu permainan anda?" MENYEBAR keadaan dengan cara yang positif, adalah yang terbaik untuk kesihatan mental kedua-dua pihak!untuk bergerak ke hadapan, katakan sesuatu seperti itu, "Mungkin anda boleh mempertimbangkan perkara ini pada masa yang sama anda berada dalam situasi yang sama, supaya hasilnya lebih baik untuk anda dan saya." " Apa pendapat kamu?" TUNGGU jawapan. TERIMA. Teruskan. Katakan "Saya terfikir untuk menonton xyz, berminat untuk menyertai saya?" atau "Saya rasa seperti snek, mahukan?" "Saya tertanya-tanya, adakah apa-apa yang anda dan saya boleh lakukan bersama-sama untuk berseronok? Sudah lama... atau mungkin, anda boleh mengajar saya bermain salah satu permainan anda?" MENYEBAR keadaan dengan cara yang positif, adalah yang terbaik untuk kesihatan mental kedua-dua pihak!Saya terfikir untuk menonton xyz, peduli untuk menyertai saya?" atau "Saya rasa seperti snek, mahukan sedikit?" "Saya tertanya-tanya, adakah anda dan saya boleh lakukan bersama untuk berseronok? Sudah agak lama... atau mungkin, anda boleh ajar saya bermain salah satu permainan anda?" MEMBEBASKAN situasi dengan cara yang positif, adalah yang terbaik untuk kesihatan mental kedua-dua pihak! Saya terfikir untuk menonton xyz, berminat untuk menyertai saya? " atau "Saya rasa seperti snek, mahukan sedikit?" "Saya tertanya-tanya, adakah anda dan saya boleh lakukan bersama untuk berseronok? Sudah agak lama... atau mungkin, awak boleh ajar saya bermain salah satu permainan awak?" MEMECAHKAN situasi dengan cara yang positif,


Beritahu saya....bagaimana keadaannya..dalam komen..


Post a Comment

0 Comments

Close Menu