Ad Code

Responsive Advertisement

Keistimewaan dalam Pembelajaran (Pendidikan Khas)


Apabila orang Asia, khususnya rakyat Malaysia menjadi lebih kaya dan berpendidikan, kami menyedari bahawa terdapat di kalangan kanak-kanak beberapa perbezaan dalam keupayaan pembelajaran. Terdapat juga mitos bahawa masalah pembelajaran pada kanak-kanak hari ini tidak mungkin berlaku dua puluh tahun yang lalu. Kesukaran pembelajaran sentiasa wujud tetapi hanya dalam beberapa tahun kebelakangan ini terdapat usaha sedar untuk mewujudkan kesedaran tentang kewujudannya dan segelintir profesional terlatih untuk menanganinya dengan berkesan di Malaysia.


Terdapat badan penyelidikan yang besar, terutamanya dari UK dan AS, untuk menyokong bahawa 10 -20% daripada semua kanak-kanak berumur sekolah "berisiko" atau sudah menghadapi defisit dalam pembelajaran. Artikel akhbar dalam NST bertarikh 30 Januari 2007, memetik Kementerian Pendidikan Malaysia yang mengisytiharkan bahawa 163 835 murid tahun satu yang menghadapi masalah membaca dan menulis pada tahun 2006. Dengan mengandaikan bahawa kanak-kanak ini hanya berisiko menghadapi pembelajaran sepenuhnya. kesukaran, tanpa campur tangan yang sewajarnya, mereka sememangnya akan bergelut dan menghadapi risiko kegagalan dalam mencapai potensi akademik tertinggi mereka.


Walaupun pengenalan adalah penting, ibu bapa juga perlu melengkapkan diri mereka dengan maklumat yang diperlukan agar intervensi yang betul dapat diberikan. Matlamat artikel ini adalah untuk menyediakan ibu bapa dengan pengenalan ringkas tentang kemungkinan kesukaran yang dihadapi oleh anak-anak. Sekali lagi, adalah penting untuk ibu bapa sedar bahawa defisit pembelajaran tidak akan hilang secara ajaib tidak kira apa yang ibu mertua atau ibu saudara anda yang berumur mungkin katakan. Setelah berkata demikian, izinkan saya menekankan bahawa kisah mereka adalah penting kerana jika anda telah dimaklumkan tentang saudara-mara lain yang telah menunjukkan kelewatan dalam mencapai pencapaian awal perkembangan, adalah bijak untuk mengambil serius sebarang kelewatan pada anak anda. Penyelidikan juga telah membuktikan bahawa banyak bentuk masalah pembelajaran telah diketahui berlaku dalam keluarga walaupun mereka mungkin telah melangkau satu atau dua generasi.


Kesukaran pembelajaran boleh ditakrifkan sebagai percanggahan antara keupayaan kanak-kanak untuk belajar dan pembelajaran sebenar. Ketidakupayaan pembelajaran atau kesukaran pembelajaran mempengaruhi cara seseorang mengambil atau menganggap menyimpan atau mengingat dan menggunakan maklumat. Ia tidak melibatkan gangguan deria. Lima deria ialah penglihatan, pendengaran, bau, sentuhan dan rasa. Terdapat beberapa cara untuk mengukur kesukaran pembelajaran dari sudut pendidikan. Kaedah klasifikasi yang mudah ialah mengenal pasti tiga komponen utama kesukaran pembelajaran - jenis, keterukan dan dimensi. Jenis kesukaran pembelajaran boleh terdiri daripada umum kepada khusus. Ia boleh khusus untuk hanya satu bahagian bahasa, contohnya, pemahaman bacaan. Kesukaran umum, sebagai contoh, akan menjadi kesukaran dengan matematik secara keseluruhan.


Contoh lain ialah kanak-kanak berumur tiga tahun tidak bercakap atau berkomunikasi dengan berkesan, maka kanak-kanak ini akan kehilangan banyak perkembangan intelek yang sepatutnya berlaku secara spontan. Kanak-kanak kecil seperti yang kita semua tahu, suka bertanya banyak soalan. "Apakah ini?", "Mengapa ini begitu?", "Bagaimana ini berfungsi?" semuanya adalah sebahagian daripada himpunan kanak-kanak kecil yang secara aktif cuba belajar tentang dunia di mana dia hidup. Maklumat atau jawapan yang diperolehi daripada pemberi penjagaan primer, kemudiannya disimpan di dalam otak dan disimpan untuk digunakan di kemudian hari. Apabila kanak-kanak telah melambatkan perkembangan bahasa pada tahun-tahun awal, maka kanak-kanak ini secara automatik menjadi kurang bernasib baik dan berisiko tinggi untuk menghadapi masalah pembelajaran pada peringkat seterusnya jika dibandingkan dengan rakan sebaya. Perkembangan sosial dan perkembangan kemahiran antara peribadi juga akan terjejas. Kemahiran intelek akan tertangguh juga kerana kanak-kanak ini akan memperoleh kemahiran formal seperti membaca, kelak juga.


Kesukaran pembelajaran berkisar dari ringan hingga mendalam pada kontinum. Contoh kesukaran pembelajaran yang sederhana ialah kekurangan kemahiran penumpuan atau hubungan mata yang lemah. Sesetengah kanak-kanak mempunyai perangai yang teruk yang seterusnya menghalang keupayaan pembelajaran mereka. Contoh masalah pembelajaran yang mendalam ialah kanak-kanak yang mempunyai pelbagai masalah - tumpuan, gangguan berasaskan perubatan atau genetik dan kelewatan pertuturan.


Setiap kanak-kanak adalah unik dan oleh itu, akan memerlukan analisis terperinci tentang kesukaran khusus yang dia hadapi agar ia dapat ditangani. Masalah ringan dengan pembelajaran termasuk, antara lain, kesukaran seperti masalah tumpuan, masalah koordinasi, gangguan pendengaran ringan atau tingkah laku sosial yang tidak sesuai. Pengesanan awal dan intervensi masalah pembelajaran akan memberi manfaat kepada kanak-kanak. Hal ini demikian kerana kesukaran pembelajaran adalah bersifat perkembangan. Kesukaran akan meningkat dengan masa. Apabila kanak-kanak semakin besar, masalah sekunder akan menjadi jelas, menjadikannya lebih sukar untuk menentukan punca utama. Intervensi pada tahun-tahun awal kanak-kanak akan memberi manfaat kepada kedua-dua kanak-kanak dan keluarga. Apabila kanak-kanak semakin dewasa, masalah pembelajaran akan ditambah dengan masalah lain juga. Ini mungkin termasuk kesukaran dalam interaksi sosial - dengan rakan sebaya, guru dan ibu bapa. Faktor tekanan akan menunjukkan dirinya pada ketika ini. Semua pihak akan sentiasa berasa kecewa dan ini boleh menyebabkan perebutan kuasa di rumah dan di sekolah.


Walaupun kesukaran pembelajaran adalah sepanjang hayat, intervensi yang berkesan akan membolehkan kanak-kanak mengatasi dan mengimbangi kesukaran tersebut. Adalah penting bagi ibu bapa untuk dimaklumkan tentang semua aspek yang diperlukan, meneliti topik itu dengan teliti dan bercakap dengan pelbagai profesional. Petua ialah memilih seorang profesional yang mempunyai latar belakang formal dalam kesukaran pembelajaran di tangan dan bukan hanya berpengalaman di dalamnya. Ibu bapa sering mempunyai kecenderungan untuk menolak isu-isu yang berkaitan dengan masalah pembelajaran dengan meletakkannya kepada kemalasan dan suka bermain. Anda mungkin merasakan bahawa anak anda mungkin melebihi tahap ini atau masalah itu akan hilang dengan sendirinya. Melainkan anda campur tangan dan bertindak ke atasnya, masalah ini tidak akan hilang begitu sahaja. Malah, ia hanya akan menjadi lebih teruk. Dapatkan bantuan sebaik sahaja anda mengesyaki terdapat masalah. Tiada apa yang perlu dimalukan jika anak anda menghadapi masalah pembelajaran. Sebaliknya, anda harus berbangga kerana mengambil langkah dalam membantu anak anda mengatasi kesukarannya. Ia menunjukkan bahawa anda mengambil berat tentang anak anda.



Untuk maklumat lanjut, sila layari www.srirafelsia.com 

Post a Comment

0 Comments

Close Menu