Ad Code

Responsive Advertisement

Disleksia: Gangguan Pembelajaran diatas Spektrum Masalah Pembelajaran Spesifik

Disleksia telah dikenali sebagai kesukaran pembelajaran perkembangan (developmental disorder), yang merupakan sebahagian daripada spektrum kesukaran yang biasanya dikenali sebagai kesukaran pembelajaran khusus. Kesukaran pembelajaran khusus adalah istilah umum, yang merangkumi disleksia, diskalkulia, disgrafia dan dispraksia. 

Kesukaran ini boleh wujud sama ada secara berasingan atau kombinasi. Disleksia ialah kesukaran yang dikaitkan dengan perkataan bertulis dan dengan kemahiran membaca. Dyscalculia ialah kesukaran dengan nombor dan kemahiran matematik manakala dyspraxia ialah kesukaran motor lisan yang dikaitkan dengan sebutan dan artikulasi. Dalam sesetengah individu, disleksia wujud dalam kombinasi dengan disgrafia. Maksudnya ialah kesukaran membaca dan mengeja hadir bersama-sama dengan masalah menulis.

Selalunya satu pemerhatian dengan murid disleksia adalah tulisan yang tidak boleh dibaca atau sekurang-kurangnya tidak kemas. Yang lain mungkin hanya menunjukkan disgrafia dengan diskalkulia. Sesetengah murid boleh membaca dengan baik tetapi menghadapi kesukaran dalam pembelajaran konsep nombor dan kemahiran matematik seperti pendaraban.

 Ibu bapa kepada sesetengah kanak-kanak yang mempunyai beberapa kanak-kanak yang mengalami masalah pembelajaran tertentu akan memerhatikan bahawa sebilangan kecil daripada mereka juga menghadapi kesukaran dengan pertuturan sehingga usia kanak-kanak (3-6 tahun). Ini termasuk kualiti pertuturan yang tersekat dan sebutan yang tidak jelas antara kesukaran lain.

Walau apapun kombinasi kesukaran pembelajaran tertentu, pelajar akan mengalami masalah perkembangan akademik atau intelek mereka kerana pembelajaran tidak berkesan berlaku. Ia juga penting untuk ibu bapa mengingati bahawa terdapat pelbagai masalah lain seperti keseimbangan yang lemah dan defisit dalam daya tumpuan, akibat daripada masalah pembelajaran tertentu. Petanda ini penting dan tidak boleh diabaikan.

Kajian terbaru oleh saintis di Universiti Yale, yang diterbitkan dalam Prosiding Akademi Sains Kebangsaan telah mencadangkan bahawa disleksia adalah akibat daripada gangguan gen tunggal. Tetapi kajian terkini mencadangkan bahawa disleksia berlaku dalam keluarga dan walaupun tidak turun-temurun, kesukaran pembelajaran khusus akan berleluasa dalam keluarga tersebut. 


IMPLIKASI


Memandangkan yang disleksia selalu wujud dengan masalah pembelajaran yang lain, jadi fokus pertama haruslah untuk mendapatkan ujian formal untuk mengenal pasti kombinasi masalah yang dihadapi. Ujian kognitif ini bukan setakat mengenal pasti kombinasi masalah (weaknesses) tetapi juga untuk mengenal pasti skill set yang masih baik (strengths). Ujian kognitif ini, bukan sekadar untuk menentukan yang seseorang pelajar itu tidak boleh membaca. Ujian formal ini akan juga akan menganalisis setakat mana seseorang pelajar boleh membaca, menulis, mengeja dan mengira. Inilah yang penting.  Sebab itu, ibubapa mesti mengenal pasti pakar yang tahu menjalankan dan menganalisis "result" dengan tepat. Ini adalah kerana kombinasi masalah yang tertentu akan memerlukan intervensi yang berlainan. Intervensi "satu saiz untuk semua"  memang tidak akan berkesan dan hanya membuang masa. 
Lebih awal kesukaran pembelajaran tertentu dikesan lebih baik untuk individu. Seperti semua masalah pembelajaran yang lain, kepentingan pengesanan awal dan intervensi tidak boleh diabaikan.


Petanda awal kesukaran pembelajaran tertentu termasuk:

- pemerolehan pertuturan yang tertangguh

- kesukaran menentukan arah - atas, bawah, kiri, kanan

- pertuturan yang tidak koheren

- kesukaran belajar mengikat tali kasut atau memakai kasut

- ketidakupayaan untuk mengikut arahan

- hiperaktif

- sedikit atau tiada peringkat merangkak; tetapi terus boleh berjalan

- bermimpi di siang hari


Tanda-tanda kesukaran pembelajaran yang spesifik pada peringkat sekolah termasuk:

- kesukaran belajar mengira atau melakukan pendaraban

- tulisan yang lemah – pembentukan huruf yang kurang baik. kekeliruan b/d; h/y; m/w atau pun baca - caba; kibar - baki 

- penumpuan yang lemah pada kerja akademik terutamanya apabila melibatkan kerja menulis, membaca, mengeja atau mengira

- mengganggu dalam kelas atau tidak mendengar arahan guru

- ketidakupayaan untuk mengikuti arahan apabila lebih daripada satu arahan diberi

- masalah mengambil nota dan/atau menyalin nota dari papan hitam/putih


Kejayaan seseorang individu yang mengalami masalah pembelajaran khusus, sangat bergantung kepada sejauh mana kesukaran pembelajaran itu ditangani dan keberkesanan intervensi. Pemikir kreatif dan berdimensi ini mempunyai banyak bakat and IQ yang tinggi. Jika intervensi dijalankan dengan efektif, langit adalah hadnya!

Post a Comment

0 Comments

Close Menu